Exposició "Ramon Calsina: creador incondicional"

El dia 27 de març de 2009 es va inaugurar l'exposició "Ramon Calsina: creador incondicional", al museu Deu d'El Vendrell (Tarragona) i amb la col·laboració de l'Ajuntament de la ciutat.

Aquesta exposició va ser, també, el primer acte oficial de la Fundació Ramon Calsina, constituida pocs dies abans.

A continuació transcribim el parlament que l'Albert Calsina, vicepresident de la Fundació, va fer en aquest acte:

La família del pintor Ramon Calsina agraïm a l’Ajuntament d’El Vendrell i al museu Deu la iniciativa que han tingut d’organitzar una exposició de la seva obra, que s’inaugura en aquest acte que estem celebrant avui.

Estem molt contents, i ho estem per un doble motiu.En primer lloc per poder tornar a mostrar l’obra del nostre pare, després d’haver passat ja uns quants anys des de l’última vegada que ho vàrem poder fer, gràcies a l’ajuda d’un grup d’amics i d’admiradors del seu art del Masnou.

L’altre motiu és que el museu Deu ens acull també per donar a conèixer, de manera oficial i en un marc que trobem especialment adient, la constitució de la Fundació Ramon Calsina.

Aquí, en aquest lloc que va imaginar el sr. Deu Font i que ell i els seus col·laboradors han sabut convertir en aquesta magnífica realitat, ens sentim, si se’ns permet l’expressió, com a casa nostra, perquè percebem l’estimació envers la persona de Ramon Calsina i el profund reconeixement de la seva obra.

Per això ens plau molt que el primer acte de la Fundació, tot just acabada de nèixer fa menys d’un mes, sigui en aquest lloc. Pensem que els recintes materials, com aquest on ens trobem ara, s’impregnen de l’esperit dels qui hi treballen, de les seves il·lusions, del seu sentit vital. I ens en sentim plenament identificats.

Com diuen els estatuts de la Fundació, el seu objecte és la preservació i conservació de l’obra del pintor Ramon Calsina, així com divulgar-la i mostrar-la d’acord amb el sentit que ell donà a la seva obra i la seva manera d’entendre l’Art, així com promoure totes aquelles accions que potenciïn aquest concepte d’art.

Per tant, ¿quin espai millor que aquest, i quina companyia més adient que la de les persones que ens acompanyen i ho han fet possible, per començar la nostra activitat com a Fundació?

Ella inicia el seu recorregut avui. Ha calgut, però, un llarg procés previ per arribar a la seva concreció. Un procés necessari per trobar la forma de canalitzar el desig de tot el seu entorn familiar de donar a conèixer el tresor que ens va llegar i que ens sentim amb la responsabilitat, joiosa i greu alhora, de no malmetre.

Sabem que el camí tot just comença, i que serà llarg. Estem convençuts, però, que anirem descobrint, a mida que avancem, les millors passes a fer per anar assolint els objectius que ens hem proposat.

Pensem que el nostre món actual passa per una crisi de creixement, de desorientació respecte als veritables valors i de la finalitat de l’existència. Però tenim la certesa, com la tenia el nostre pare, que la trajectòria és ascendent, i que el que vivim són etapes necessàries.

Precisament, creiem que l’obra de Ramon Calsina és important perquè uneix indisolublement una concepció de l’art, plena de sensibilitat, de poesia, profundament original, amb la força del seu sentit trascendent de la Vida, del seu convenciment en una evolució creadora que ens porta a tots cap a l’infinit, cap a Déu.

És, dins d’aquest marc, que volem treballar, amb optimisme, amb el desig que qui s’apropi a l’art de Ramon Calsina ho faci sense prejudicis, deixant eixir el sentiment, sense dictadures mentals de cap mena. ¿Per què ens agrada un paisatge, per què ens emociona una peça musical, per què ens commou la mirada d’un infant? Quin misteri més bonic, no? Doncs d’això es tracta, això és el que ens mou.

Voldria acabar manifestant el sentiment de reconeixement, que compartim tots els que formem part d’aquest projecte, cap a la nostra mare, àvia i besàvia, Rosa. Ella l’encapça-la, i no precisament de forma simbòlica. Amb el seu treball constant i silent, amb el seu escalf en tants moments difícils, amb el seu amor cap a tota la família, demostrat en tots els àmbits, va crear un entorn òptim perquè el nostre pare pugués treballar i nosaltres crèixer. I estic segur que el sentiment d’ell és també el mateix.

Moltes gràcies a tots els que heu vingut per acompanyar-nos en aquest dia tan especial i important per a tots nosaltres i, de nou, donar les gràcies al sr. Benet Jané, alcalde d’El Vendrell, i a la sra. Núria Payan, directora del museu Deu.